woensdag 8 december 2010

Op de mat

Vanochtend had ik me zo voor genomen om me nergens druk om te maken. Dat is niet helemaal gelukt. Het ging wel om een kwestie die er toe doet. 
De enige afspraak vandaag had ik met een journalist van het ANP. Interessant om te horen wat er allemaal veranderd is in de loop der jaren. Ik stam nog uit de tijd dat persberichten werden getypt en gekopieerd. Meestal op voorgedrukt papier. Het woord persbericht stond er al op net als een opvallend gekleurde balk of logo. Waarmee je opviel. In die tijd was het heel belangrijk als het ANP je bericht overnam. Je bereik bij de grote Nederlandse dag- en weekbladen was daarmee gegarandeerd. Het werkt nu allemaal anders.
De veranderingen in de communicatie en de journalistiek zijn groot. Het paradigma zender en ontvanger is verdwenen. We leven in een netwerkmaatschappij. Hoor en wederhoor hebben plaatsgemaakt voor blogs en burgerjournalistiek. Gelukkig blijft ook veel hetzelfde. De krant valt nog iedere ochtend op de mat. De eerste actie is dan toch om te kijken; Hoe staan we in de krant? Een belangrijke vraag. Iets waar ik me dagelijks mee bezig hou en zo nu en dan ook druk om maak. Zo nu en dan en morgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten