zondag 11 december 2011

Vanzelfsprekend

Het zondagochtend ontbijt eten we altijd wat laat. Rustig aan. De restanten van de zaterdagkrant. Laatste kopje koffie lui op de bank.

Vandaag stond ook Politiek 24 aan op de TV. We volgen de commissie de Wit in de zoektocht naar de meest actuele waarheid achter de financiële crisis. De samenvattingen op zondagochtend zijn voldoende om een beeld te krijgen van werk dat zij verrichten. Wat een verhaal. Ik vind dat ik moet snappen wat er is gebeurd.
En dan opeens in de tekstregel eronder: Brand in parkeergarage in Leiden. Meteen toch maar even de computer aan en checken wat er aan de hand is. Ik heb weliswaar geen communicatiepiket, maar als er iets groots is dan ben ik misschien wel nodig. In Leiden. Gelukkig zie ik al snel dat de brand onder controle is, de opvang voor de bewoners van de appartementen was al geregeld en burgemeester Lenferink was ’s ochtends om 8 uur al ter plaatse geweest om zich te laten informeren over de situatie.
Burgemeesters zijn in die situaties, van een ramp of crisis, erg belangrijk. Niet alleen in de rampenbestrijding, maar vooral in de crisiscommunicatie spelen zij een hele grote rol. Bas Eenhoorn benadrukt dat in zijn net verschenen boek, de burgemeester van Almelo heeft het deze week laten zien bij de moord op de C1000 caissière en vandaag was Lenferink ook meteen ter plaatse in Leiden. Vanzelfsprekend.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten