vrijdag 30 december 2011

Bierdouche

Lekker wijntje gedronken met wat vrienden. Vandaag was het een perfecte dag voor een oudejaarsborrel. Nog een paar dagen te gaan en dan stoppen we weer massaal met drinken. Op doordeweekse dagen.

Per jaar 16 blinde ogen als gevolg van vuurwerk en 2500 doden door alcohol. En 20.000 doden door tabak en 640 in het verkeer. Interessante cijfers. Mensen verliezen meer jaren door alcohol dan door drugs. Je hoort wel eens zeggen dat als alcohol nu zou worden uitgevonden, dan zou het tot verboden middelen worden aangemerkt. Nu is dat niet het geval en heb ik een zeer gespleten mening over alcohol. Ik geniet van de wijn maar maak me ook grote zorgen over de effecten van drank bij met name jonge mensen.

In de aanloop naar Serious Request in Leiden is er ook veel gesproken over hoe om te gaan met drank tijdens dit evenement. En de openingstijden van de horeca. Natuurlijk was het hele event gericht op zoveel mogelijk inkomsten inkomsten genereren voor het goede doel. Dat is de bedoeling. Maar het is natuurlijk ook reden voor een gezellig feestje in Leiden en dan wordt er ook gedronken. Gelukkig werd het geen 3October, maar op sommige momenten waren er wel heel veel groene flesjes zichtbaar in beeld op de Beestenmarkt. Dat leidde wel tot enig kritiek2, 3. Persoonlijk heb ik me erg gestoord aan de beelden van de wagens van de Amsterdam -Dakar Challenge toen die aankwamen bij het Glazen Huis. De drivers zaten zichtbaar met drankflessen achter het stuur. Slechte reclame voor de sponsors leek me zo.
Een andere bijzondere ervaring heb ik ondergaan tijdens het eindfeest op de Lammermarkt. Geweldig. Guus Meeuwis bracht de stemming er goed in toen er van alles de lucht in vloog. Al snel voelde ik zoveel nattigheid dat mij duidelijk werd dat ik mijn eerste heuse bierdouche onderging. Schijnt een normaal verschijnsel te zijn. Of dit nu beter is dan het bier opdrinken? Zonde van het geld. Was inderdaad beter besteed aan het goede doel!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten