woensdag 26 januari 2011

Aanbod schept vraag

Woensdag eten we vaak pannekoeken. Heeft altijd iets feestelijks. Vroeger had je frietenfeestjes of de pannekoekenfeestjes. Toen ging ik nog voor de frieten. Maar als ik dit zeg klink ik meteen wel heel oud.

Vandaag heb ik een leuk gesprek gehad met Arjen Stoffels. Hij had vragen over en verbetersuggesties voor de wekelijkse nieuwsberichten over de collegebesluiten van de gemeente Leiden. Een jaar geleden zijn we met deze nieuwsberichten gestart. Nu blijken ze duidelijk in een behoefte te voorzien. De respons is groot. Stoffels geeft aan dat de informatie nog best wat verder mag gaan. Over de context van het besluit, over de achterliggende stukken. Ik ben het daar niet mee eens. Ik ben van mening dat niet alle informatie via dit ene nieuwbericht behoeft te worden aangeboden. Dit voldoet voor de gemiddelde inwoner. De meer geinteresseerden kunnen de verdere info zelf ophalen van de website en het digitale bestuursinformatiesysteem. Gelukkig was Arjen Stoffels net zo tevreden over ons gesprekje als ik. Lees zijn tweet.   

De laatste tijd heb ik wel vaker discussie over de informatie zoals die door de gemeente wordt aangeboden. Meer, vaker, persoonlijk, huis aan huis. Bij voorkeur de mensen over alles pro actief informeren. Uw buren vragen een bouwvergunning aan! Vroeger, in de tijd dat ik nog naar patatpartijtjes ging, fietsten de mensen regelmatig naar het stadhuis en lazen de mededelingen en gemeenteberichten in de publicatieborden aan de muur. Nu kun je (bijna) alles lezen in de stadskrant of op internet. En dan nog is het niet voldoende? Wat vind jij, er is toch ook nog zo iets als een informatiehaalplicht?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten