vrijdag 27 januari 2012

Groen mannetje

Hoera. Als eerste 100.000+ gemeente heeft Leiden een groen mannetje gehaald. Dat betekent dat we het keurmerk webrichtlijnen hebben verkregen. Ik heb me tot vandaag nog niet echt in de materie verdiept, maar ben er wel van overtuigd geraakt dat dit erg belangrijk gaat worden.




Voor een eerste oriĆ«ntatie op het hoe en waarom is de website richtlijnen een goede start. Ik wil dit allemaal best een keer lezen, maar niet meteen. Al moet het wel belangrijk zijn. De minister informeert hier namelijk zelfs de kamer over. Voor gemeenten is er een algemene maatregel van bestuur in de maak. Niet iedereen maakt werk van die webrichtlijnen. Gelukkig is het tijdpad lang en heb ik nog even de tijd om dit alles te bestuderen. Met ingang van 1 januari 2015 is het een en ander pas verplicht.

En als je een voorbeeld wilt van wat dat 'een en ander' betekent? Een collega schetste mij het volgende; stel, je plaatst een filmpje op de website bij het nieuwbericht over het keurmerk. Dan moet je een beschrijving maken van wat daar op te zien is. Dat klinkt bijvoorbeeld zo: “Aan een tafel zitten zes mensen. Zij hebben een groen shirt aan waarop een tekst staat. Hoera wij hebben een groen mannetje. Ze eten een appeltaart."
Kortom: ik denk dat veel gemeentewebsites weer een ambtelijke en sobere uitstraling krijgen en dat beeldmateriaal - al dan niet bewegend - weer verdwijnt. Er zijn alternatieven, zoals de inzet van Facebook. Misschien gaat het meevallen, met die webrichtlijnen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten